Wróć do Słownik marketera

Cost per Click (CPC)

CPC

 

Cost per Click to korzystny model płatności naliczanej za pojedyncze kliknięcie reklamy. W jej przypadku reklamodawca ponosi koszty wtedy, gdy ma do czynienia z sytuacją przekierowania użytkownika na witrynę. Co warto wiedzieć na temat Cost per Click (CPC)?

 

Jaki jest koszt kliknięcia CPC?

 

Model rozliczeń Cost per Click nastawiony jest na efektywność i ułatwienie monitorowania wyników reklam. Świetnie sprawdza się m.in. w kampaniach związanych z budowaniem świadomości marki. 

 

Koszt każdego kliknięcia zależy od wielu czynników. W przypadku Facebook Ads oraz Google Ads wdrożony jest system aukcyjny, w którym koszt zależy od konkurencyjności danej frazy. Im popularniejsza branża, tym większa będzie stawka. Niestety, trudno określić opłacalność pozyskania ruchu, dlatego lepiej zdać się tu na specjalistów, którzy mają niezbędne doświadczenie. Inna opcja to samodzielne zaplanowanie kilku mniejszych, testowych kampanii.

 

Warto wiedzieć, że duże serwisy internetowe zazwyczaj mają opracowane stałe cenniki wyświetlania reklam na swoich serwisach. W ich przypadku znacznie łatwiej jest określić koszty kampanii, jednak tak jak przy Google Ads, dopiero po jej zakończeniu można stwierdzić, czy faktycznie przełożyły się na zyski.

 

Gdzie pojawi się reklama Google Ads?

 

Kiedy użytkownik wprowadzi zapytanie w wyszukiwarkę, np. „koszulki męskie XL”, system szybko wyłoni zwycięzcę i jeśli to Tobie uda się pokonać konkurencję, znajdziesz się na samym początku listy. Co za tym idzie, zwiększysz prawdopodobieństwo, że klient sprawdzi właśnie Twój produkt.

 


Jak działa budżet CPC?

 

Reklamy rozliczane w modelu CPC, poprzez system Google Ads, dają możliwość wyboru przykładowych opcji: pierwszą z nich jest ręczne ustalanie CPC (samodzielna kontrola wartości każdego kliknięcia), a drugą automatyczne (Google Ads decyduje, jak rozłożyć dzienny budżet). Jeśli robisz to po raz pierwszy, warto zaufać Google Ads, a następnie sprawdzić, czy działania okazały się skuteczne.

Jakie są wady i zalety Cost per Click (CPC)?

 

Niewątpliwą zaletą kampanii Cost per Click jest to, że pozwala na natychmiastowe wyświetlanie reklam. Jeśli zaczyna się sezon np. na kurtki zimowe, możesz niezwłocznie podjąć promocję swoich artykułów w momencie, gdy klienci rozpoczną swoje poszukiwania. Kolejne zalety to perspektywa optymalizacji kampanii na każdym etapie jej trwania i opcja określenia maksymalnego budżetu.

 

Wadą natomiast jest to, że Cost per Click przy dużych zasięgach wiąże się ze sporymi kosztami. Ponadto nie masz pełnej kontroli budżetu, a rezultaty poznasz tak naprawdę dopiero po zakończeniu kampanii. Oznacza to, że inwestycja może się nie zwrócić, czego nie będziesz mieć świadomości aż do końca wyświetlania reklam.

 

Nie ma wątpliwości, że Cost per Click może przynieść firmie duże zyski, jednak aby to osiągnąć, trzeba uzbroić się w cierpliwość i być na bieżąco z trendami. Jeśli potrzebujesz pomocy, warto zdać się na zaufaną firmę. Napisz do nas, a znajdziemy najlepsze rozwiązania, które już niedługo przyniosą zyski!