Wróć do Słownik marketera

Audyt marketingowy

Audyt marketingowy

Audyt marketingowy polega na przeprowadzeniu dokładnej analizy prowadzonych kampanii i działań marketingowych. Jego wyniki pomagają w weryfikacji skuteczności dotychczas przyjętej strategii i wskazują, jakie obszary powinny zostać objęte szczególną uwagą w przyszłości. Co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Czym jest audyt marketingowy? 

 

Jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, warto poznać sprawdzone sposoby działań dostosowane i opracowane dla ściśle określonej branży. Najlepiej, jeśli będą one wynikiem gruntownej analizy dotychczasowych aktywności – nie tylko własnych, ale także tych, które wykonuje konkurencja. Takie zadanie realizuje audyt marketingowy.

Wszystkie działania marketingowe, jakie prowadzi firma, mają sprzyjać rozpoznawalności marki i polepszeniu kontaktu z klientem. Co za tym idzie – powinny zwiększyć przychody firmy. Niestety, skuteczność podejmowanych działań nie jest możliwa do ocenienia od razu po wdrożeniu strategii w życie.

Jeśli więc jesteś na etapie, gdy Twoja kampania już została wdrożona, ale nie wiesz, jak poprawić jej wyniki, powinieneś zlecić przeprowadzenie audytu. Analiza działań przeprowadzona w sposób profesjonalny pomoże wskazać właściwy kierunek, ale także zwiększyć zyski – o kilkadziesiąt, a czasami nawet kilkaset procent!

Co jest sprawdzane podczas audytu marketingowego?

Audyt marketingowy ma na celu sprawdzenie m.in.:

  • czy podejmowanie działania i planowane zmiany będą korzystne dla Twojej firmy;
  • jakie są najmocniejsze strony marki (szczególnie w porównaniu z konkurencją);
  • na jakiej grupie docelowej powinieneś skupić uwagę;
  • czy działania prowadzone na kanałach online są skuteczne (abyś nie decydował się więcej na inwestycje tam, gdzie zysk jest minimalny);
  • jaki budżet reklamowy odpowiada średniemu koszykowi zakupowemu, by zaproponować jego podtrzymanie lub zmianę.

 

Jak wygląda audyt marketingowy? 

 

Jak już wiesz, audyt marketingowy polega na analizie obecnych i wcześniejszych działań marketingowych. Uczenie się na błędach jest w tym przypadku najlepszym sposobem na rozwój firmy. Jednak, aby móc przeprowadzić audyt, trzeba najpierw… zdobyć jak najwięcej danych.

Istnieją 2 rodzaje audytu:

  • ukierunkowany, gdzie audytor przygląda się wybranemu obszarowi, np. analizie trendów lub konkurencji;
  • pełny, który polega na weryfikacji i analizie marketingowej całego biznesu.

Audyt czynników mikro i makro

 

Nie jest to jednak koniec trudności, ponieważ audytować można zarówno czynniki makro, jak i mikro. Te pierwsze związane są z głównymi celami firmy, a więc sprzedażą, pozyskaniem leadów czy zbudowaniem bazy e-mail. Cele mikro za to są interakcjami użytkownika ze stroną i mają raczej charakter długofalowy.

Jeśli chodzi o czynniki makro, podczas analizy wykonuje się kategoryzację czynników, przygotowuje listę źródeł, z których będą pozyskiwane informacje, przyjmuje kryteria i dopiero na ich podstawie zostaje przeprowadzone wnioskowanie.

Proces związany z czynnikami mikro jest podobny, choć nie identyczny. Najpierw następuje wskazanie kluczowych grup wpływu dla działalności, następnie audyt danych (których często jest bardzo dużo i nierzadko należy zdecydować się na ich selekcję, biorąc pod uwagę priorytety przedsiębiorstwa). Później kluczową sprawą jest prognoza zachowań konsumenckich, która pozwoli na adaptację warunków, ale także pełne zarządzanie sytuacją.

Jak wygląda posumownaie audytu marketingowego?

 

Na koniec musi zostać określone nie tylko, jakie są słabe i mocne cechy firmy, ale też w jaki sposób warto budować biznes i jakie cele należy postawić przed sobą na kolejne lata. To wynik lat doświadczenia i zbierania informacji o kluczowych siłach i czynnikach działających w różnego typu biznesach. 

Nie ma wątpliwości, że wchodząc w interakcje z określoną grupą odbiorców, za pomocą konkretnych środków (np. poprzez prowadzenia bloga) analiz, można m.in. przewidzieć, jak na konkretne działania zareagują użytkownicy lub nawet zaplanować reakcje, jakie dane treści powinny wywołać u danej grupy odbiorców.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Szukasz profesjonalistów, którzy przeprowadzą audyt? Uzupełnij naszą ankietę, a następnie sprawdź ofertę. Dzięki temu już niedługo będziesz cieszył się realizacją swoich biznesowych celów!