Łączy nas Marketing

Podcast dla przedsiębiorców i marketerów, którzy chcą efektywnie pozyskiwać klientów przez internet oraz zrozumieć marketing.

Podcast

Odcinek # 7

Najczęściej popełniane błędy przy współpracy z agencją marketingową

20 września 2021

Dziś powiemy sobie o najczęściej popełnianych błędach przy współpracy z agencją marketingową. Odcinek ułożyłem, analizując sobie, jakie najczęściej rzeczy występowały w audytach kampanii, które robiliśmy przy innych agencjach. Dobrego słuchania!

 

Transkrypcja

Najczęściej popełniane błędy przy współpracy z agencją marketingową

Cześć! Z tej strony Dawid Witych, a to jest podcast „Łączy Nas Marketing”, gdzie opowiadam o tym, czego nauczyłem się po wydaniu 32 milionów złotych na reklamę w internecie jako właściciel agencji. Witam Cię serdecznie, drogi słuchaczu.

Dziś powiemy sobie o najczęściej popełnianych błędach przy współpracy z agencją marketingową. 

Dzisiejszy odcinek ułożyłem, analizując sobie, jakie najczęściej rzeczy występowały w audytach kampanii, które robiliśmy przy innych wersjach. Audyt to taka usługa, która pozwala sprawdzić, przeanalizować, w jaki sposób w tym momencie na koncie Google Ads czy Facebook Ads są ustawione reklamy. Usługa ta pozwala także sprawdzić, co zrobić inaczej, lepiej, żeby osiągnąć konkretne rezultaty biznesowe, a także jak dalej poprowadzić tę strategię, aby ta przekładała się na konkretny zwrot z inwestycji dla firmy, która zleca taką kampanię.

  • Brak podwyższonej analityki internetowej

Pierwszym, najczęściej występującym błędem jest brak podwyższonej analityki internetowej. Istnieje bezpłatny program – Google Analytics, który jest powszechnie znany i lubiany, w którym można skonfigurować różne ceny konwersji, czyli różne cele biznesowe. 

Jeżeli mamy sklepy internetowe  to konwersją będzie zakup w sklepie internetowym, dodanie do koszyka. Jeżeli mamy firmę usługową to będzie to na przykład kliknięcie numeru telefonu, wypełnienie formularza kontaktowego, przejście w określoną zakładkę, w której można składać zapytania. Brak skonfigurowanej takiej podstawowej analityki internetowej jest bardzo dużym błędem, ponieważ nie jesteśmy w stanie określić, jaki jest koszt pozyskania naszego celu biznesowego. Domyślnie systemy reklamowe są stworzone w ten sposób, że mierzony jest koszt kliknięcia, ewentualnie koszt wyświetlenia. Natomiast nie jesteśmy w stanie na tej podstawie wyliczyć zwrotu z inwestycji i tak naprawdę wiedzieć, czy dana kampania internetowa nam się opłaca. 

Tak więc jako podstawę polecam podłączenie analityki internetowej, żebyśmy mogli w ogóle wiedzieć, czy nasze działania są prowadzone dobrze, czy źle. 

  • Niewłaściwie określona grupa docelowa

Kolejna rzecz to jest niewłaściwe określona grupa docelowa. Jeżeli mamy, załóżmy salon masażu i posiadamy specjalne zabiegi skierowane do kobiet w ciąży, mężczyzn, kobiet, są usługi, które pozwalają zredukować stres, są takie, które pozwalają pozbyć się bólu w kręgosłupie. No to powinniśmy do każdej grupy docelowej mieć zdefiniowaną inną reklamę. Częstym błędem jest to, że puszcza się taką reklamę ogólnie i nie jest ona dopasowana do usług, czy potrzeb odbiorców. 

  • Brak systematycznej optymalizacji kampanii

Kolejny często występujący błąd to brak systematycznej optymalizacji kampanii. 

Na przykład w agencji Webmetro stosujemy tzw. testy A/B, czyli sprawdzamy przynajmniej dwie wersje reklamy, które różnią się jedną rzeczą. Może to być obrazek, może to być jakiś szczegół w tekście, może to być inny przycisk. Na tej podstawie po porównaniu istotnej statystycznie ilości jesteśmy w stanie stwierdzić która wersja reklamy jest lepsza.

Na prostym przykładzie mamy 100 kliknięć jednej reklamy i 150 drugiej reklamy. Widzimy, że jedna wersja przyniosła pięć zapytań, druga wersja przyniosła jedno zapytanie, więc widzimy dokładnie, która wersja jest lepsza i w jakim kierunku dalej warto optymalizować kampanie.

Oczywiście testy A/B, to tylko jedna z metod optymalizacji kampanii. Natomiast jest to coś, co serdecznie polecam i to, co z punktu widzenia klienta możemy łatwo zrozumieć i łatwo oceniać jak to działa w praktyce. 

  • Brak wyznaczonych celów kampanii

Kolejny błąd to brak wyznaczonych celów kampanii. Widzimy, że mamy określoną ilość zakupów w sklepie internetowym, kampania generuje nam określony przychód, ale nie wiemy jakie cele są dla nas w porządku i w jakim kierunku chcielibyśmy iść oraz jaki przychód jest dla nas dobry. Więc tak naprawdę nie wiemy, czy idziemy w dobrym kierunku.

Zawsze mówię, że po pierwszych trzech miesiącach tej podstawowej optymalizacji kampanii, takiej współpracy z agencją mamy zebrany pewien materiał statystyczny. Jest on w stanie powiedzieć jakie efekty możemy wygenerować. Jeżeli wiemy, że jesteśmy w stanie wygenerować np. 50 zapytań średnio na miesiąc i w danym kwartale mamy taką sezonowość, która pozwala nam stabilnie tę liczbę utrzymać, no to możemy dalej pracować z agencją. Wraz z nią możemy podejmować decyzję, co możemy zrobić, jakie zmiany wprowadzić, żeby systematycznie podnosić ilość zapytań. Ale to dzięki temu, że wiemy, że osiągnęliśmy na podstawie ostatniego kwartału to minimum 50 zapytań i jesteśmy w stanie jasno ten cel wyznaczyć.

  • Brak lejka marketingowego

Ostatni, najczęściej spotykany błąd to jest brak lejka marketingowego. Weźmy za przykład kampanię firmy Moniter. Jest to nasz klient, który zajmuje się edukowaniem ludzi, którzy chcą inwestować na rynku nieruchomości. Moniter ma bardzo fajnie podzielony lejek sprzedażowy, ponieważ dociera do osób, które:

  1. Z materiałów wideo uzyskują bezpłatną wiedzę. 
  2. Mogą pobrać bezpłatnego ebooka, który zawiera konkretną checklistę jak zainwestować na rynku nieruchomości. 

Dalej klient oferuje zapis na webinar, na którym przez godzinę daje wartościową wiedzę, a następnie zachęca do zapisów na płatne szkolenie. Potem mamy lejek tak zwanego płatnego szkolenia na sali, który kosztuje parę tysięcy – oczywiście jeżeli pandemia jeszcze to umożliwiała. Obecnie oferowane są inne produkty – zdalne szkolenia online. Następnie jest produkt zakupu książki czy audiobooka. 

Zwróćmy uwagę że jeżeli my w sposób rozbudowany w różny sposób docieramy do klienta to:

  1. Klient, który pobrał bezpłatne materiały, jest w stanie z dużo większym prawdopodobieństwem kupić od nas produkt, usługę. 
  2. My docieramy do klienta na różnych etapach świadomości, gotowości do zakupu. Jednym klientom zakup naszego rozwiązania zajmuje miesiąc, innym pół roku, a jeszcze inni muszą przez dwa lata zapoznawać się z daną marką.

Nasze wewnętrzne badania pokazują, że klient musi mieć styczność z daną marką przynajmniej pięć razy, żeby wykonać pozytywną dla nas decyzję i złożyć zapytanie czy zakupić coś w sklepie internetowym. Dlatego w naszych kampaniach szeroko wykorzystujemy remarketing, który pozwala fajnie i powrotnie docierać do klienta, który zaangażował się w nasze produkty.

Można więc powiedzieć, że jest to najbardziej zaawansowana kwestia z tych pięciu, które poruszyłem, ale niezwykle istotna, żeby wdrażać lejek marketingowy, różne produkty o różnych wartościach do naszej kampanii reklamowej. 

Dziękuję za wysłuchanie dzisiejszego odcinka. Zachęcam do obserwowania mojego podcastu, cześć!

Chcesz pozyskiwać klientów przez internet?

Sprawdź, w jaki sposób możemy Ci pomóc! Kliknij tutaj i umów się na rozmowę.