Łączy nas Marketing

Podcast dla przedsiębiorców i marketerów, którzy chcą efektywnie pozyskiwać klientów przez internet oraz zrozumieć marketing.

Podcast

Odcinek # 24

Audyt marketingowy: checklista, najważniejsze elementy i jak go ocenić

17 stycznia 2022

Drogi słuchaczu, witam Cię serdecznie! Dzisiaj porozmawiamy o tajemniczym składniku sukcesu, nie tylko w biznesie, ale również w życiu osobistym, czyli o pomiarach. Zapraszam!

Transkrypcja

Audyt marketingowy: checklista, najważniejsze elementy i jak go ocenić

Drogi słuchaczu, witam Cię serdecznie! 

Z tej strony Dawid Witych, a to jest podcast „Łączy nas marketing”, gdzie opowiadam o tym czego nauczyłem się po wydaniu 32 milionów złotych na reklamę w internecie jako właściciel agencji.

Muszę przyznać, że z audytami jest trochę tak jak ze zdawaniem prawa jazdy – że tak naprawdę każdy może oblać, o ile będzie złośliwy egzaminator. I teraz pytanie – czy w tym audycie w skali od 1 do 10 jest tam po prostu zrobione wszystko źle, czy tych błędów jest parę, a może to nie są błędy tylko po prostu nie wykorzystanie potencjału?

Zacznijmy od tego, czym jest audyt marketingowy. Otóż – jeżeli chcemy sprawdzić, czy nasza kampania reklamowa, czy nasza strona internetowa są dobrze skonfigurowane, stworzone czy wyciskają pełen potencjał marketingowy, możemy zlecić taką weryfikację, sprawdzenie doświadczonemu podwykonawcy właśnie naszego marketingu internetowego i sprawdzić, na ile zdaniem osoby, która setki czy tysiące takich stron czy kampanii widziała, jest to zrobione właściwie. I teraz – dlaczego warto to robić? Ponieważ zawsze takie spojrzenie z boku od osoby, która przerobiła wiele takich przypadków, daje nam taki feedback, na ile tak naprawdę my korzystamy ze wszystkich opcji. Przejdźmy do praktycznych przykładów. Jeśli chodzi o stronę internetową, to bardzo często jest tak, że jest ona zrobiona w ten sposób, że podoba się przedsiębiorcy, który zleca wykonanie takiego projektu, ale nie wyciska tego potencjału marketingowego pełnego, który może przynosić.

Czyli krótko mówiąc, bardzo często jest tak, że po paru sekundach obecności na stronie internetowej nasz potencjalny klient opuszcza ją i nie składa zapytania czy też nie przechodzi do zakupu w sklepie internetowym. I właśnie zadaniem audytora jest to, aby doradzić punkt po punkcie takie usprawnienia, które pozwolą ten współczynnik odrzucenia zmniejszyć i zwiększyć ten współczynnik osiągania celu, także powinno w takim audycie być zawarte konkretnie jak poprawić menu, do jakich zakładek to ograniczyć, jak poprawić stronę główną skupiając się na nagłówkach, skupiając się na grafikach. Powinno być również doprecyzowane, jaka jest szybkość ładowania stron na urządzeniach mobilnych, na komputerze, powinny być również sprawdzone jaka jest skuteczność formularza kontaktowego, jaka jest skuteczność poszczególnych zakładek. Jaki jest generalnie stopień dopasowania użytkownika do wygody korzystania ze strony. Jeśli chodzi o kampanię reklamową – temat bardziej rozbudowany. Tutaj trzeba sprawdzić całą strukturę kampanii, znać cele konwersji, czyli tego, co byśmy chcieli poprzez kampanie biznesowe osiągnąć. Jeśli chodzi o Facebooka – oczywiście to jest bardziej na poziomie sprawdzenia kreacji graficznych, sprawdzenia tekstów, sprawdzenia konfiguracji piksela konwersji, sprawdzenia, czy wszystkie formaty które osiągają potencjał w tej branży przy tym modelu biznesowym są tutaj zastosowane. Na ile konfiguracja testów A/B czy też formatów reklamowych jest zrobiona właściwie itd itd.

W przypadku Google Ads, oczywiście możemy sprawdzić, jak kształtuje się wynik jakościowy, czyli taka ocena w skali od 1 do 10 na ile nasze słowa kluczowe są właściwe zoptymalizowane, na ile treści reklam są testowane, na ile są dopasowane do słów kluczowych. Możemy również sprawdzić, jak to wygląda w przypadku grup docelowych na YouTubie, jak to wygląda w przypadku reklamy graficznej, czy remarketing jest dobrze skonfigurowany.

No i przede wszystkim w obu systemach reklamowych – czy lejek sprzedażowy, który pozyskuje potencjalnych klientów jest dobrze skonfigurowany na tym koncie reklamowym. Czy cała struktura jest pod to dopasowana, czy są generowane z poszczególnych formatów kampanii zapytania czy sprzedaży w sklepie internetowym które pod ten lejek odpowiadają.

No i teraz – jeżeli dana agencja czy specjalista któremu audyt strony zlecimy odpowie na te pytania i to jest zawarte w takim audycie, można być pewnym że ten audyt jest zrobiony porządnie. Takim elementem, który dosyć często jak widzę jest pomijany w raportach, a jest niezwykle istotny, to rekomendacje, czyli nie tylko wytknięcie tego, co jest zrobione źle, ale tak naprawdę określenia tego, co można zrobić lepiej i jak to osiągnąć.

Jeżeli po takim audycie od audytora otrzymujemy również zestaw ciekawych rekomendacji, które pozwolą podnieść naszą kampanię na wyższy poziom, to warto to sprawdzić. Nie trzeba oczywiście od razu zlecać nowej agencji prowadzenia konta, ponieważ muszę przyznać, że z audytami jest trochę tak jak ze zdawaniem prawa jazdy – że tak naprawdę każdy może oblać, o ile będzie złośliwy egzaminator. I teraz pytanie – czy w tym audycie w skali od 1 do 10 jest tam po prostu zrobione wszystko źle, czy tych błędów jest parę, a może to nie są błędy tylko po prostu niewykorzystanie potencjału?

Najlepiej jak taki audyt nie tylko my oceniamy, ale również osoba, która jest taką prawą ręką od tego tematu w firmie i wspólnie zastanówcie się, czy te kwestie to są kwestie rażącego niedopilnowania, czy bardziej kwestie, które po prostu można zoptymalizować w ramach obecnej współpracy z agencją, podwykonawcą.

Jeżeli natomiast, Drogi Słuchaczu, chciałbyś mieć wykonany audyt marketingowy przez Webmetro, przez moją agencję reklamy internetowej, zachęcam do zamówienia rozmowy telefonicznej. Tradycyjnie link jest poniżej. Zachęcam również oczywiście do obserwowania, subskrybowania i do usłyszenia w kolejnym odcinku. Cześć!

Chcesz pozyskiwać klientów przez internet?

Sprawdź, w jaki sposób możemy Ci pomóc! Kliknij tutaj i umów się na rozmowę.