Łączy nas Marketing

Podcast dla przedsiębiorców i marketerów, którzy chcą efektywnie pozyskiwać klientów przez internet oraz zrozumieć marketing.

Podcast

Odcinek # 16

5 elementów skutecznej strony internetowej

22 listopada 2021

Drogi słuchaczu, witam Cię serdecznie! Dzisiaj opowiem o najczęściej powtarzanych błędach na stronach internetowych, które sprawiają, że konwersja i ich skuteczność spada.

Transkrypcja

5 elementów skutecznej strony internetowej

Drogi słuchaczu, witam Cię serdecznie! 

Z tej strony Dawid Witych, a to jest podcast „Łączy nas marketing”, gdzie opowiadam o tym czego nauczyłem się po wydaniu 32 milionów złotych na reklamę w internecie jako właściciel agencji.

Dzisiaj chciałem powiedzieć o najczęściej powtarzanych błędach na stronach internetowych, które sprawiają, że konwersja i skuteczność tychże stron internetowych spada. 

Pierwszym tak najczęściej spotykanym błędem jest to, że brakuje danych kontaktowych widocznych już po wejściu na stronę. Bardzo często jest tak, że użytkownik nie ma czasu, żeby szukać czegokolwiek na stronie. Więc jeżeli coś nie jest od razu widoczne, to bardzo często ten użytkownik zniechęca się i rezygnuje.

Tak więc sprawdźcie, czy na waszych projektach numer telefonu oraz adres mailowy jest widoczny od razu np. po wejściu w zakładkę kontakt. Jeżeli wam zależy na pytaniach telefonicznych, to powinniście również jako element stały w menu umieścić numeru telefonu, a już na pewno na dole strony w stopce powinny te dane wystąpić. Szczególnie widzę to często w sklepach internetowych, które gdzieś tam unikają kontaktu, żeby przypadkiem może z tym użytkownikiem nie rozmawiać i im czegoś przypadkiem nie sprzedać, bo liczył, że ta sprzedaż będzie zautomatyzowana. Natomiast wiemy, że jeżeli jest bezpośredni kontakt z klientem, to bardzo często zawartość koszyka zakupów jest większa i buduje się relacja długofalowa, dzięki czemu ten klient będzie powracał z kolejnymi zamówieniami.

Kolejny taki często spotykany błąd to jest brak widocznego wezwania do działania. Czyli jeżeli Wchodzę sobie na taką stronę internetową jestem zainteresowany czy zakupem w sklepie internetowym, czy złożeniu zapytania w firmie usługowej. To jako użytkownik ja powinienem wiedzieć dalej co mam zrobić, żeby skorzystać z usług tej firmy. Powinien być taki przycisk, który jest też od razu widoczny po wejściu na stronę, który przekierowuje nas do możliwości tej akcji, którą chcielibyśmy, żeby użytkownik zrobił. Czyli mamy sklep internetowy to jest „kup teraz” i wyeksponowanie tych produktów, które chcemy, żeby użytkownik w pierwszej kolejności kupił. Jeżeli mamy firmę usługową, produkcyjną to oczywiście złożenie zapytania, czyli „skontaktuj się z nami”, „złóż zapytanie”. Tego typu kontrastowe, żeby był widoczny przycisk na stronie, który przekierowuje nas na formularz złożenia zapytania, czy formularz kontaktu.

Kolejny często spotykany błąd, który obniża skuteczność, to jest brak dostosowania strony mobilnej. Jakby wiemy już to, że tak naprawdę większość użytkowników Internetu przegląda sieć poprzez swój telefon. Z Internetu korzystamy w pracy, korzystamy z domu, korzystamy w komunikacji miejskiej, korzystamy praktycznie wszędzie. I jakby taką podstawą must have jest to, żeby strona internetowa była dopasowana do urządzeń mobilnych. Ja widzę, że przedsiębiorcy już to rozumieją w przeciwieństwie jak to było parę lat temu. Natomiast ta mobilna wersja bardzo często nie jest tak dobra, tak dopracowana i tak przemyślana, jak ta wersja na komputery. Także powinniśmy zawsze przejrzeć z perspektywy naszego klienta, jak to wygląda. Czy znalezienie tych zakładek, czy znalezienie tych elementów, na których nam najbardziej zależy, jest tak samo intuicyjne, tak samo przyjemne przy korzystaniu z telefonu komórkowego, jak to jest w przypadku wersji na komputery.

Kolejny taki często spotykany błąd to jest za dużo informacji na stronie. Nie chodzi mi tutaj nawet o stronę główną, gdzie bardzo często są bloki tekstu, ale również wiele zakładek, które tak naprawdę nie są użytkownikowi potrzebne. Po co tak naprawdę jest ta strona internetowa? A no po to, żeby użytkownik zrobił akcję, na której nam zależy, czyli czy on musi koniecznie czytać o naszej misji, wizji, pokazaniu kto jest udziałowcem, akcjonariuszem firmy. Pokazywanie szczegółów technicznych specyfikacji, rzeczy, których, którymi się zajmujemy, jeżeli klient często nie zadaje tego typu pytań, jest bez sensu. Pomyślmy, co tak naprawdę powinna zawierać strona internetowa w takiej wersji minimalnej, żeby przekonać tego użytkownika do akcji.

Kolejna rzecz, która jest jakby częstym błędem na stronach internetowych, to zbyt długie formularze kontaktowe. Musimy zrozumieć, że im mniej jest pól w formularzu kontaktowym, tym większe prawdopodobieństwo, że nastąpi zapytanie. Czy w formularzach WordPress’a bardzo często jest stosowane coś takiego jak temat oraz treść zapytania. Tak naprawdę użytkownik, który chciałby na przykład zamówić rozmowę telefoniczną, zamówić kontakt nie musi tego typu rzeczy wpisywać. Owszem, jeżeli mamy taką firmę, która gdzieś tam ma skomplikowane produkty i zależy nam na tym, żeby użytkownik opisał, co potrzebuje. No to pewnie, gdzieś tam skusimy się, żeby dać ten temat i dać ten opis. Natomiast znowu, jeżeli my mamy rzadkiego klienta, to chcemy wygenerować więcej zapytań. To pytanie, czy nie warto lepiej w czasie rozmowy telefonicznej ustalić tego typu rzeczy. Więc to jest zawsze ten wybór. 

I kolejny taki często spotykany błąd to brak uproszczenia, brak stosowania elementów graficznych, które wizualizują korzyść z naszej oferty. Jeżeli mamy na przykład sklep ze zdrową żywnością to powinniśmy wypunktować, że nasze produkty są świeże, dostarczane od lokalnych dostawców, że są zdrowe, że mamy bardzo szybką dostawę, że możemy ułożyć indywidualne zestawy żywieniowe itd. Za pomocą pięciu ikon, które stawiamy na stronę internetową, możemy bardzo szybko pokazać te nasze typowe korzyści.  Warto również zwrócić uwagę na to, że użytkownik nie jest w stanie ogarnąć wiele elementów naraz czy tekstowych, czy graficznych. Powinniśmy ograniczać się do tych paru ikon, które są wizualizacją najważniejszych korzyści naszej oferty i dostosować na stronie internetowej. Także reasumując, to wszystko sprowadza się do tego, że powinniśmy zadbać o tzw. najlepszy Customer Experience naszego użytkownika. Sami przeglądając strony powinniśmy zastanawiać się jak to jest, że z jednej strony raczej korzysta lepiej z drugiej gorzej i z czego to wynika. Też takim elementem, który na koniec warto zaznaczyć, to jest to, że tworząc teksty do stron internetowych, my powinniśmy jak najbardziej upraszczać nasz język, to również oczywiście dotyczy reklam w Internecie.

Jest takie ćwiczenie na studiach User Experience, że powinno się ułożyć tekst samej strony tak, żeby zrozumiała to moja babcia, czyli nawet bardzo skomplikowane usługi to staramy się na tyle użyć prostego języka, żeby każde pokolenie mogło zrozumieć bez tej specjalistycznej wiedzy, czym się zajmujemy, w czym możemy pomóc. No i oczywiście jak złożyć zapytania, jak dokonać akcji. Mając takie podejście nie tłumacząc sobie, ale w moich usługach to się nie da, bo mamy specyficzną grupę docelową itd. Zobaczycie, że po prostu współczynnik skuteczności wam wzrośnie i po prostu ilość zapytań i sprzedaży, będzie znacznie większa przy tym samym ruchu użytkowników.

Także mam nadzieję, że te wskazówki dzisiejsze przydadzą się w praktyce, że ulepszycie swoje strony internetowe i to na pewno przełoży się, jeśli będziecie robić kampanię reklamową w Internecie na dużo lepsze rezultaty. 

Dzięki za wysłuchanie dzisiejszego odcinka. Zachęcam do dalszego obserwowania i subskrybowania „Łączy Nas Marketing”. Cześć!

Chcesz pozyskiwać klientów przez internet?

Sprawdź, w jaki sposób możemy Ci pomóc! Kliknij tutaj i umów się na rozmowę.