Wróć do Słownik marketera

Konwersja

Konwersja

Czym jest konwersja?

 

W kontekście marketingu internetowego konwersję definiuje się jako działania prowadzone na stronie internetowej, czy na Facebooku przez potencjalnego klienta. Nie są to przypadkowe czynności, a ściśle określone. Na ich podstawie właściciel strony mierzy, czy jego strategia przekłada się na założony przez niego cel biznesowy, którym może być np. sprzedaż (a przez to generowany przychód), ruch na stronie www, wysłane zapytanie przez formularz, obejrzenie promocyjnego materiału wideo czy też np. kliknięcie w przycisk „zamów” w witrynie. To tylko przykłady, bo rozwiązań jest wiele, a ustalenie celu konwersji zależy wyłącznie od priorytetów naszego biznesu.

Konwersja pozwala na pełną mierzalność zwrotu w inwestycję związaną z kampanią w internecie. 

 

Jakie są rodzaje konwersji?

 

Konwersję można podzielić na dwa główne rodzaje:

 

  • Makrokonwersja to główny wskaźnik, na podstawie którego prowadzone są działania marketingowe. Ponieważ jest kluczowa, należą do niej najważniejsze dla naszego biznesu cele, np. pozyskanie klienta lub sprzedaż produktu czy usługi.
  • Mikrokonwersja to wszystkie mniejsze akcje (pomniejsze cele), które wspierają cel makrokonwersji. Do mikrokonwersji należą m.in. zapisanie się i obejrzenie webinaru, dodanie opinii, kliknięcie określonego przycisku na stronie czy zapisanie się do newslettera, co dopiero w późniejszym, kolejnym etapie kontaktu odbiorcy z naszą marką prowadzi do dokonania zakupu. 

 

Aby obliczyć współczynnik konwersji, niezależnie od jej rodzaju, możesz posłużyć się wzorem CR (współczynnik konwersji) = (liczba konwersji ÷ liczba kliknięć w reklamę) x 100%.

 

Jeśli liczba kliknięć w Twoją reklamę wynosi 1000, a konwersji na stronie jest 60 (np. z 1000 osób, które kliknęły reklamę, na pobranie e-booka zdecydowało się 60), to współczynnik ten wynosi 6%. Oczywiście im wyższy wynik, tym lepiej. Warto jednak pamiętać, że zaledwie co czwarta firma jest w stanie osiągnąć współczynnik konwersji wynoszący więcej niż 5%, a do grona najlepszych zalicza się osoby mogące pochwalić się dwukrotnością tego wyniku.

 

Konwersja na przykładzie – firma Evenea w obliczu pandemii

 

Evenea to portal obsługujący organizatorów wydarzeń oraz oprogramowanie pomagające budować stabilnie rosnący biznes online. Jak można się spodziewać, pandemia i związane z nią obostrzenia istotnie dały się odczuć w tej branży. Jednak dzięki skutecznym działaniom online udało się nam poprawić jej sytuację biznesową.

 

Częścią naszej strategii było stworzenie rzeczywistego obrazu grupy docelowej i określenie zbioru cech idealnego odbiorcy. Na tej podstawie powstał tzw. awatar klienta, na którego złożyły się informacje o potencjalnym odbiorcy – jego lokalizacji, danych demograficznych i zainteresowaniach. Staraliśmy się przy tym poznać odpowiedzi na pytania, czego szuka potencjalny klient i na czym mu zależy.

 

W ciągu jednego roku przetestowaliśmy kilkadziesiąt różnych wariantów stron związanych z zapisem na webinar w celu przekazania wysokiej jakości treści i pozyskania listy kontaktów. Mikrokonwersja okazała się sukcesem, ponieważ działania doprowadziły do stworzenia bazy najskuteczniejszych szablonów, których efektywność wynosiła nawet 45% (stosunek liczby wejść na stronę do liczby zapisów).

 

Do tego wybraliśmy dwa główne kanały dotarcia do potencjalnych odbiorców: Facebook Ads i Google Ads. Dzięki nim stworzyliśmy kampanie także na Instagramie i YouTubie. W każdym z działań utworzyliśmy unikatowe zdarzenia, które pozwoliły mierzyć liczbę pozyskanych zapisów i koszty. Co ważne, utworzyliśmy dodatkowe grupy remarketingowe opierające się na osobach, które już zrealizowały cele główne i pośrednie. Wykluczając je z kampanii, uzyskaliśmy możliwie najbardziej rzetelnie wyniki działań prowadzonych dla tego, jednego z największych firm z branży eventowej.

 

Jak ustawić konwersję?

 

Aby ustawić konwersję możliwą do śledzenia za pomocą Google Ads,  konieczna jest instalacja odpowiednich kodów śledzących na stronie GTM (Google Tag Manager), albo Analytics. Następnie należy ustawić także odpowiedni rodzaj konwersji w panelu Google Ads. W Facebook Ads do tego celu potrzebny jest Pixel Facebooka. 

 

Śledzenie konwersji w Google Ads i Facebook Ads to bezpłatne narzędzia, dzięki któremu będziesz wiedział, co się dzieje po interakcji klienta z reklamą. Sam proces wyboru konwersji i ustalenia jej poziomu jest jednak o wiele trudniejszy. Monitorowanie bez odpowiednich wskaźników może okazać się bardzo chaotyczne. Dlatego tak ważna jest współpraca specjalistów i klienta, który bardzo dobrze zna branżę, produkt i dotychczasowych kupujących. Wspólnie możemy więcej!

 

Jeśli nie jesteś pewien, z jakich rozwiązań powinieneś skorzystać, napisz do nas. Porozmawiamy i wspólnie sprawdzimy, w jaki sposób możemy Ci pomóc!